De toekomst van pakketdiensten

De toekomst van pakketdiensten

Je kunt er niet meer omheen, pakketdiensten die dag in dag uit met busjes bij je langs komen om al jouw bestellingen te bezorgen. Aangezien je niet de enig bent die vanuit zijn spreekwoordelijke luie stoel artikelen in webwinkels koopt om ze vervolgens zo snel mogelijk te laten bezorgen, is het een komen en gaan van bezorgers van de verschillende pakketdiensten. Als je een keer een dagje thuis bent om te telewerken of gewoon lekker vrij te zijn, dan dien je vaak als een soort onderstation van de pakketdienst. Je neemt gedurende de dag alle pakketjes van je hardwerkende buren aan. Goed voor de sociale cohesie in de buurt, ’s avonds komen de buren massaal hun pakketjes die vaak helemaal uit China komen, maar ook gewoon uit Nederland ophalen. De vraag begint op spelen of dit in de toekomst zo door kan blijven gaan. De busjes van de pakketdiensten hebben nagenoeg allemaal een dieselmotor en met de recente milieuregels, worden deze busjes steeds vaker geweerd uit de binnenstad. Hoe gaan wij in de toekomst onze felbegeerde pakketjes ontvangen? De bedrijven die de pakketjes bezorgen zullen een nieuw bezorgmodel moeten gaan ontwikkelen.

Hoe nostalgisch mooi het ook klinkt, naar de conventionele winkels zullen we niet terug gaan. Die tijd is voorbij. De pakketbezorgers hebben dus een grote uitdaging. Om de bezorging te kunnen blijven garanderen, zouden deze bedrijven moeten investeren in milieuvriendelijke voertuigen en in meerdere centrale punten, hubs, waar pakketjes per dag voor een bepaalde regio opgespaard worden. Vanuit die hubs kunnen de pakketten bijvoorbeeld met een elektrisch voertuig of een bakfiets bezorgd worden. Waar het bij deze opzet zal gaan wringen, is de belofte van de verschillende verkopers om al de eerstvolgende dag te bezorgen, veelal zelfs op zondag. De pakketbezorgers kiezen er nu voor om zoveel mogelijk goedkope busjes te laten rijden, vaak niet eens helemaal vol. Iedereen kent wel het verschijnsel dat je het idee hebt meerdere malen per dag een déjà vu te hebben, waar het gewoon steeds een andere bus van bijvoorbeeld PostNL is die een paar pakketjes komt bezorgen. Lekker voor jou en de buren, maar je zou jezelf de vraag kunnen stellen of je die kapstok of soundbar nu echt de volgende dag in huis moet hebben, ook als je deze pas ’s avonds bestelt. Het lijkt erop dat de leveranciers, pakket bezorgende bedrijven en niet te vergeten de consumenten, jij en ik, dit fenomeen in stand houden. Een leverancier of bezorger zal niet als enige de bezorgtermijn verlengen, zelfs niet als dit tot een beter milieu leidt. De consument zal dan toch kiezen voor die andere leverancier en bezorger, want die bezorgt zijn blender wel gewoon de volgende dag.

Reageren is niet mogelijk.